23 March 2011

Tip Agar Waktu Kerja Tidak Ganggu Waktu Privasi



Semakin tinggi pangkat anda bermakna semakin besarlah tanggungjawab yang dipikul. Ini juga bermakna anda juga akan semakin sibuk sehingga masa untuk keluarga mahupun rakan-rakan juga semakin terhad. Namun semuanya demi karier dan masa depan anda.

Bagaimanapun, ini tidak bermakna anda harus mengabaikan privasi anda bersama keluarga dan rakan-rakan. Anda sebenarnya hanya perlu cuba menyeimbangkan antara pekerjaan dengan kehidupan peribadi. Jika tidak, anda mungkin anda mengalami gangguan emosi dan keletihan fizikal yang akan mempengaruhi produktiviti kerja. Manakala hubungan peribadi anda dengan keluarga dan rakan-rakan juga akan turut terganggu kerana terlalu sibuk bekerja. Berikut merupakan tip-tip yang perlu anda aplikasikan dalam diri dan kehidupan anda di rumah dan di pejabat:-


Membuat prioriti
Lihat kembali jadual aktiviti anda dalam satu minggu, sama ada aktiviti pekerjaan ataupun personal. Buat keutamaan daripada aktiviti yang penting sehingga yang tidak penting berdasarkan aktiviti mana yang lebih memberikan kepuasan atau kesenangan bagi anda. Jika kedudukan anda dalam satu organisasi itu cukup kuat, serahkan sebahagian tugas-tugas di pejabat kepada pekerja bawahan. Aguhkan tugasan supaya ia tidak hanya membebankan anda seorang. Dengan cara itu, anda masih berpeluang menikmati waktu privasi.


Kawal waktu kerja
Waktu kerja yang terkawal dapat mengurangi kadar stres anda. Bincang bersama rakan sekerja tentang jadual kerja serta pembahagian tugas masing-masing. Ketahui waktu bila yang memerlukan anda dan rakan sekerja perlu duduk bersama melakukan kerja secara berkumpulan di pejabat. Hal ini akan membuatkan semua aktiviti anda tersusun rapi termasuk mengetahui bila waktu lapang anda.


Belajar berkata 'tidak'
Anda tidak perlu mengiakan semua permintaan, baik di pejabat mahupun dalam kehidupan peribadi anda. Ada waktunya anda perlu menolak pelbagai permintaan yang sebenarnya bukan tanggungjawab anda. Berhenti melakukan kerja yang hanya membuatkan anda rasa bersalah. Berikan waktu pada diri sendiri untuk isterirehat sambil menikmati masa itu dengan aktiviti yang memberikan kesenangan kepada anda.


Lupakan komputer riba dan telefon bimbit ketika bersama keluarga
Teknologi menciptakan interaksi tanpa batasan. Atas sebab itu, telefon bimbit dan komputer riba selalu ada bersama anda untuk memudahkan semua urusan pekerjaan. Namun buatlah batasan ketika anda berada di rumah. Pekerjaan adalah urusan anda di pejabat. Apabila anda sedang berada di rumah dan berkumpul bersama keluarga, singkirkan sementara urusan pekerjaan. Matikan telefon bimbit anda. Berikan waktu dan perhatian sepenuhnya terhadap keluarga.


Pengurusan waktu yang betul
Mengurus masa dengan efisyen akan membuat kerja anda berjalan lebih lancar. Buat jadual kerja harian bagi memudahkan anda di pejabat. Ketika di rumah pula, buat senarai dan jadual aktiviti harian. Contohnya, tetapkan masa untuk cuci pakaian dua hari sekali ataupun hantar ke pusat dobi. Tetapkan jadual tuisyen anak-anak dan sebagainya. Anda juga perlu berkomunikasi dengan lebih terbuka dengan anggota keluarga yang lain supaya tidak berlaku salah faham yang akan menjejaskan waktu nada. Pengurusan waktu yang betul perlu diterapkan di rumah mahupun di pejabat supaya anda tidak kelam-kabut.



Sumber dari majalah keluarga harmoni

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..